Primeur: eerste editie van de Col op voor Kom op tegen Kanker in Frankrijk zit erop
121 fietsers klimmen 242.000 euro voor kankeronderzoek bij elkaar
De info in dit persbericht staat onder embargo tot 9/9 19u
Les Saisies, 9 september 2023 – Kom op tegen Kanker heeft er een eerste geslaagde editie van de Col op in Les Saisies opzitten. 121 fietsers beklommen vandaag de Col des Saisies in Frankrijk. De ontlading bij het bereiken van de top, na een klim van 12 km aan gemiddeld 8,2 %, was groot. ‘Het parcours was zwaar, maar niks vergeleken met het parcours dat een kankerpatiënt aflegt. Iedereen reed hier vandaag de col op met een dierbare in gedachten. Kippenvel van begin tot einde.’ De fietsers zamelden 242.000 euro in voor kankeronderzoek. Om te bekomen, zijn er zondag heel wat ontspanningsmogelijkheden voorzien voor de deelnemers en hun supporters.
Samen erbovenop
Met de Col op wou Kom op tegen Kanker fietsliefhebbers een extra sportieve uitdaging aanbieden in een unieke setting. En uniek was het zeker. 121 fietsers tekenden present op de Col des Saisies in Frankrijk. Daar fietsten ze vandaag één of meerdere keren het parcours van 35 km, waarvan 12 km bergop met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,2 %. Een ronde staat gelijk aan ongeveer 1000 hoogtemeters. Samen klommen ze zo 242.000 euro voor kankeronderzoek bij elkaar.
David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker: ‘Wauw, wat een eerste editie van de Col op voor Kom op tegen Kanker. Kippenvel van begin tot einde! De sfeer is hier fantastisch, maar ook heel emotioneel. Iedereen reed vandaag met een dierbare in gedachten. Al die namen hangen hier trouwens op een vlaggenlijn aan de finish. Het gevoel van verbondenheid is ongelooflijk. Het parcours was zwaar, maar niks vergeleken met het parcours dat een kankerpatiënt aflegt. Een enorme dankjewel aan iedereen die dit prachtige weekend mogelijk maakte. Samen geven we kankeronderzoek weer een mooi duwtje in de rug.’
Sven van team KBC Blijven trainen: 'De organisatie was super, de klim was stevig en echt mooi en de sfeer onderweg was ongelofelijk. Hoewel het heel warm was, kreeg ik in de supportersbocht letterlijk kippenvel.'
Meter Imke Courtois beviel pas van een dochtertje en supporterde mee vanaf het thuisfront. Meter Elodie Gabias en peter Bert De Backer klommen wel mee met de dappere fietsers. De zon deed ook mee, dus tijdens de rit genoten ze allemaal van een spectaculair zicht op de Mont Blanc. Zowel aan de start als op het parcours was er van alles te beleven voor de fietsers en supporters. DJ’s, accordeonspelers en alpenhoorspelers zorgden voor een streepje muziek. Supporters konden zich uitleven met volksspelen of een bezoekje brengen aan de artisanale markt. Maar de grootste attracties waren de supporterszones die te bereiken waren met de skilift.
Startblad, rugnummer en vlaggenlijn voor dierbaren
Voor de start tekenden alle deelnemers een startblad. Alleen niet met hun eigen naam, maar met de naam van de persoon voor wie ze de Col des Saisies gingen beklimmen. Ze kregen elk ook twee rugnummers waarop ze de naam van hun dierbare konden schrijven. Telkens wanneer iemand de top bereikte, werd een van de rugnummers aan een vlaggenlijn gehangen en gehesen.
Extra klim: Signal de Mont Bisanne
Wie bovenop de col nog kracht in de benen had voor een extra klim, kon de afslag nemen naar Le Signal. Een klim van 2 km aan gemiddeld 11,5 % en pieken tot 20 %. Een 50-tal mensen ging dapper deze extra uitdaging aan.
Les Saisies in Frankrijk
De Col op voor Kom op tegen Kanker vond plaats in Les Saisies, een skidorp in de Franse Alpen.
Olivier Reydellet, directeur Les Saisies Villages Tourisme: 'De eerste editie van de Col op was echt geslaagd. Wij kijken er nu al naar uit om alle fietsers, in nog groter getale, hier opnieuw te ontvangen in Les Saisies.'
De sportieve organisatie van de Col op was in handen van Flanders Classics.
Samen erbovenop voor kankeronderzoek
Elke deelnemer zamelde 2000 euro startgeld in. De opbrengst van de Col op voor Kom op tegen Kanker gaat naar kankeronderzoek dat een directe meerwaarde biedt voor de behandeling van kankerpatiënten én waarvoor er onvoldoende interesse is bij de farmaceutische industrie. Bijv. omdat er niet meteen een effect is op de verkoop (zoals bij onderzoek naar nieuwe bestralingsstrategieën door het aanpassen van de frequentie en/of intensiteit van de bestraling, waarvoor niet direct nieuwe toestellen nodig zijn). Of bij onderzoek naar de behandeling van zeldzame kankers, waar het aantal patiënten vaak te klein is om commercieel interessant te zijn.
Foto's
Noot voor de redactie (niet voor publicatie)
Voor meer informatie kun je contact opnemen met: