Kom op tegen Kanker voert innovatieve campagne tegen roken en vapen bij jongeren met Smokezilla en eigen Fortnite-game

#RIProken campagne maakt jongeren bewust van de gevaren van roken

Brussel, 8 oktober 2025 – Kom op tegen Kanker lanceert dit najaar een vernieuwende editie van #RIProken, een campagne die al vijf jaar jongeren bewustmaakt van de gevaren van roken. Ze doet dat met Smokezilla, een gemuteerd monster dat naast de schadelijke stoffen in sigaretten nu ook die van de e-sigaret belichaamt. Smokezilla teistert sinds eind september de Vlaamse jongeren in hun favoriete videogame Fortnite. Kom op tegen Kanker daagt zo jongeren uit om op een speelse manier ‘nee’ te zeggen tegen tabak en vapes. 

Uit de recentste leerlingenbevraging van de VAD blijkt dat op 10 jaar tijd het aantal jongeren dat regelmatig rookt meer dan is gehalveerd. Toch rookte in 2023-2024 nog steeds 4,4% van de jongeren.1 Daarom zet Kom op tegen Kanker zich als lid van het Consortium Tabak elk jaar opnieuw in om via een campagne jongeren te motiveren van de sigaret af te blijven. 

Na vijf jaar #RIProken verschijnt er een vernieuwd karakter in de campagne: Smokezilla. Het monster is opgebouwd uit de schadelijke en smerige stoffen in sigaretten en vapes. Zijn ene hand bestaat uit brandende sigaretten, de andere uit kleurrijke vapevingers. ​ Dat alles geeft hem niet alleen zijn vieze, angstaanjagende look, maar maakt hem ook zo goed als onverslaanbaar. 

David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker: ‘Door (e-)sigaretten en de gevolgen ervan voor te stellen als een monster, spreken we jongeren aan in hun leefwereld. We creëren awareness over hoe schadelijk (e-)sigaretten zijn en hoe moeilijk het is om van een nicotineverslaving af te geraken.’

Strijd tegen Smokezilla in Fortnite

Speciaal voor jongeren die graag gamen, ontwikkelde Kom op tegen Kanker de #RIProken Lab Escape in de bekende game Fortnite. In deze map krijgen spelers de opdracht om Smokezilla en zijn klonen op te sluiten in een ondergronds laboratorium voordat ze de wereld verzieken. Bekende gamers zoals Gamemeneer, DikkeSvekke en Twoosie nemen het op tegen het monster en delen via livestream hun gameplay met hun communities. Zo bereikt de campagne ook rechtstreeks de vele jongeren die dagelijks met gaming bezig zijn. 

DikkeSvekke, professioneel gamer & podcaster: ‘Gaming is de perfecte manier om jongeren bewust te maken van de gevolgen van roken en vapen. In Fortnite krijgt Smokezilla een gezicht: een kleurrijk maar gevaarlijk monster dat jongeren in het echte leven ook bedreigt. Door hem in de game te verslaan, wordt op een speelse manier duidelijk hoe belangrijk het is om in de realiteit nee te zeggen tegen (e-)sigaret’.

Influencers ondervinden de gevolgen van roken en vapen in Sparkx

Naast de online game werden influencers ook uitgedaagd fysiek te ervaren wat roken en vapen met je lichaam doen. In het sportainmentpark Sparkx waagden meer dan twintig bekende TikTokkers en YouTubers zich al aan de sportieve uitdagingen. Met een gewichtsvest, polsbanden en mondmasker aan speelden ze een potje Just Dance, Augmented voetbal, boksen of trampolinespringen en ontdekten ze hoe zwaar je lichaam het te verduren krijgt als je lange tijd rookt. Een aangepast pingpongspel liet de influencers ervaren hoe stressvol een nicotineverslaving is. Smokezilla was ook live aanwezig in Sparkx en bleek dé blikvanger om de impact van roken en vapen tastbaar te maken. Onder de aanwezige content creators waren Timon Verbeeck, Elias Verwilt, Osakio en Stien Edlund, die samen miljoenen volgers bereiken en de #RIProken-boodschap verspreiden via hun kanalen. 

Content creators van #RIProken - ©Digitalclickx

#RIProken, een noodzakelijke campagne

Dit nieuwe hoofdstuk van de #RIProken-campagne komt geen moment te vroeg. Ook al blijkt uit de meest recente VAD-leerlingenbevraging dat het tabaksgebruik blijft dalen, nog te veel jongeren roken regelmatig. Bovendien is vapen aan een bijzonder snelle opmars bezig: in vijf jaar tijd is het regelmatig gebruik van e-sigaretten bij jongeren verviervoudigd: van 2,2% (2018-2019) naar 9% (2023-2024). Uit eigen Indiville-onderzoek van Kom op tegen Kanker uit 2024 blijkt bovendien dat er een sterke samenhang is tussen roken en vapen. 

David Vansteenbrugge: ‘Cijfers tonen aan dat de #RIProken-campagnes echt een verschil maken. We trekken er ook de aandacht van een moeilijk te bereiken doelgroep mee: jongeren van de middelbare school. Maar we zijn er nog lang niet. Als we onze inspanningen niet doorzetten, dreigt een nieuwe normalisering van roken bij jongeren. Met Smokezilla en #RIProken willen we hen blijven informeren en wapenen tegen de verleidingen van de tabaks- en vape-industrie.’


Bron:

1 Leerlingenbevraging door het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) schooljaar 2023 - 2024


Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Sven Haenen

Sven Haenen

Pers & Reputatie Manager, Kom op tegen Kanker

Over het consortium tabak
Het consortium tabak is de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in kader van tabakspreventie en rookstopbeleid, en bestaat uit het Vlaams Instituut Gezond Leven (penhouder van het consortium tabak), Vlaamse vereniging voor respiratoire gezondheidszorg en tuberculosebestrijding, Kom op tegen Kanker en Stichting tegen Kanker.

Deze campagne is mogelijk dankzij een samenwerking tussen Kom op tegen Kanker, het consortium tabak en met steun van de Vlaamse overheid.

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Ze doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.

Neem contact op met

Koningsstraat 217, Brussel, 1210 BE

02 486 11 80

www.komoptegenkanker.be