Skip to Content
Kom op tegen Kanker slaat handen in elkaar met Vlaamse gamers en TikTok-influencers om jongeren van de sigaret te houden

Kom op tegen Kanker slaat handen in elkaar met Vlaamse gamers en TikTok-influencers om jongeren van de sigaret te houden

Kom op tegen Kanker lanceert dit jaar opnieuw campagnes om jongeren van de sigaret te houden. Want wie nooit met roken begint, hoeft het ook nooit af te leren. Jongeren zijn moeilijk te bereiken met klassieke sensibiliseringscampagnes. Daarom gaat Kom op tegen Kanker in zee met de populairste Vlaamse gaming influencers en content creators. Samen lanceren ze eerst een nieuwe #RIProken-campagne, gericht naar de gaming community, gevolgd door een nieuwe editie van #WhatTheSmoke op TikTok. 

Tabakspreventie is en blijft een belangrijke gezondheidspijler in Vlaanderen. Uit de recentste leerlingenbevraging van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) blijkt dat nog steeds 5,5 % van de jongeren tussen 12 en 18 jaar regelmatig rookt. Daarbij valt het blijvende verschil tussen de onderwijsvormen erg op. Waar in het ASO 4,2 % van de jongeren regelmatig rookt, ligt dat percentage in het BSO met 16,3 % aanzienlijk hoger. Bovendien wordt de eerste sigaret op zeer jonge leeftijd gerookt, gemiddeld op 15,5 jaar in het ASO en op 14,7 jaar in het BSO. Daarom zet Kom op tegen Kanker zich als lid van het Consortium Tabak elk jaar opnieuw in om jongeren te motiveren van de sigaret af te blijven. Het Consortium Tabak is de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in het kader van het preventiebeleid rond tabak. 

Doordringen in de leefwereld van 12- tot 15-jarigen 

De aandacht van jongeren trekken met deze boodschap is niet eenvoudig. Klassieke sensibiliseringscampagnes zijn hier dus niet aan de orde. Bovendien zitten ze in een levensfase waarin ze moeten leren omgaan met heel wat externe prikkels, zoals groepsdruk, de eerste feestjes, invloed van (sociale) media en de drang om te experimenteren. Daarom slaat Kom op tegen Kanker al voor het zevende jaar op rij de handen in elkaar met Vlaamse influencers en content creators om content op maat van jongeren te maken.  

#RIProken duikt overal op in de gamingwereld 

Kom op tegen Kanker wil zich met #RIProken als vaste waarde verankeren in de Belgische gaming wereld. De campagne trapt af met een #RIProken-stand op hét gaming event van België: GameForce op 1 en 2 oktober 2022 in Brussels Expo. Bezoekers zullen op deze stand de negatieve aspecten van roken virtueel en fysiek kunnen ervaren aan de hand van verschillende games, waaronder Beat Saber. 

Binnenbreken bij jongeren thuis 

Dit jaar wil Kom op tegen Kanker de boodschap ook laten weerklinken tot bij de jongeren thuis. Daarom zal het GameForce-weekend ook de aftrap zijn van het #RIProken-Fortnite-toernooi. Via de website riproken.be zullen alle gamers en Fortnite-fanaten de #RIProken-map kunnen downloaden. In de speciaal voor de campagne aangepaste versie van het spel moeten de spelers omgaan met de verschillende negatieve aspecten van roken. Wie de beste tijd kan neerzetten ondanks deze obstakels maakt kans op een PlayStation 5.  

Nog meer jongeren oproepen om zich aan te sluiten bij het team #RIProken  

Met de campagne roept Kom op tegen Kanker jongeren op om zich aan te sluiten bij het team #RIProken. Voor het tweede jaar oprij kunnen ze zich op riproken.be met één muisklik opgeven als anti-roker. 

#RIProken is namelijk één grote community voor alle jongeren die gamen de max vinden, maar roken niet. Dankzij de aanwezigheid op GameForce, de verschillende influencersamenwerkingen en het Fortnite-toernooi wil Kom op tegen Kanker steeds meer jongeren bereiken met de campagne. Naar aanleiding van de campagne van vorig jaar zijn maar liefst 20.000 jongeren lid geworden van het team #RIProken. Kom op tegen Kanker hoopt dat dit jaar nog veel meer jongeren zich zullen aansluiten bij het team.  

#WhatTheSmoke 3.0  

Naast #RIProken heeft Kom op tegen Kanker nog een tweede anti-rookcampagne in het verschiet: #WhatTheSmoke, dat zich afspeelt op TikTok. In de inmiddels derde editie van #WhatTheSmoke worden de negatieve aspecten van roken op een humoristische manier in de kijker gezet aan de hand van een estafette tussen de verschillende influencers. Voor deze reeks bevestigt Kom op tegen Kanker haar partnerschap met een aantal van Vlaanderens bekendste TikTok-creators, zoals Stien Edlund, Elias Verwilt, Timon Verbeeck, Nick Ooms, Amir Motaffaf en Anneleen Debaveye. Vanaf de herfstvakantie zal de nieuwe #WhatTheSmoke-content terug te vinden zijn op TikTok.

Foto's GameForce


Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Over Kom op tegen Kanker 
​Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Het doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten. 

Over het consortium tabak 
​Het consortium tabak is de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in kader van tabakspreventie en rookstopbeleid, en bestaat uit het Vlaams Instituut Gezond Leven (penhouder van het consortium tabak), Vlaamse vereniging voor respiratoire gezondheidszorg en tuberculosebestrijding, Kom op tegen Kanker en Stichting tegen Kanker. 

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Karen Vandenplas Pers- en communicatiemanager, Kom op tegen Kanker
Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Ze doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.

Kom op tegen Kanker
Koningsstraat 217, Brussel, 1210 BE