Kom op tegen Kanker organiseert 24e Dag tegen Kanker

‘Kanker draag je niet alleen’: het gele lintje toont solidariteit met kankerpatiënten en naasten

Brussel, 13 oktober 2023 – Op donderdag 19 oktober organiseert Kom op tegen Kanker de 24e Dag tegen Kanker. Een dag waarop we mensen met kanker en hun naasten extra hard laten voelen dat ze er niet alleen voor staan. Kom op tegen Kanker kan daarvoor rekenen op tal van zorgorganisaties. In zowat alle Vlaamse ziekenhuizen spelden vrijwilligers het gele lintje op en genieten patiënten van deugddoende activiteiten. Kom op tegen Kanker roept ook op om het gele lintje te delen op sociale media met #dagtegenkanker of een hartverwarmende boodschap te schrijven in het reuzegrote gele lintje in Aalst, Genk, Kortrijk, Mechelen of Mol.

Elke derde donderdag van oktober is het de Dag tegen Kanker. Een dag waarop Kom op tegen Kanker kankerpatiënten en hun naasten, nog meer dan anders, toont dat ze er niet alleen voor staan. Want nog steeds krijgen jaarlijks meer dan 45.000 Vlamingen te horen dat ze kanker hebben. Momenteel leven er ook bijna 338.000 mensen met of na kanker in Vlaanderen. De boodschap van de Dag tegen Kanker is dan ook ‘kanker draag je niet alleen’. ​

Zorgen vergeten met een deugddoende activiteit

Heel wat ziekenhuizen, vele woonzorgcentra en tal van zorgorganisaties organiseren op 19 oktober samen met vrijwilligers deugddoende activiteiten voor kankerpatiënten. Zo kunnen ze zich in de watten laten leggen en hun zorgen even vergeten. Denk aan handmassages, lekkere traktaties, concerten, creatieve en ontspannende workshops … ​

David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker, blikt vooruit naar zijn eerste Dag tegen Kanker: ‘Bedankt aan iedereen die op 19 oktober zijn hart laat spreken voor kankerpatiënten. We zijn er het hele jaar door voor hen, maar op de Dag tegen Kanker nog nét iets meer. Door een activiteit te organiseren, het gele lintje te dragen of te delen, een kankerpatiënt eens goed vast te pakken of zelfs gewoon even te bellen laat je hen weten dat ze er niet alleen voor staan. ​

Het gele lintje

Het gele lintje is hét symbool van de Dag tegen Kanker van Kom op tegen Kanker. De organisatie roept iedereen dan ook op om via het lintje een gele golf van solidariteit te vormen. Dat kan op verschillende manieren. ​ ​

Draag het gele lintje

In bijna alle Vlaamse en Brusselse ziekenhuizen spelden vrijwilligers op 19 oktober het gele lintje op bij bezoekers en zorgverleners. Al wie het gele lintje draagt, toont zich solidair met kankerpatiënten en hun naasten. Wie nog een geel lintje heeft van een vorige Dag tegen Kanker, kan het zelf opspelden. ​

Deel het gele lintje

Wie geen fysiek geel lintje heeft, kan op sociale media mee zorgen voor een gele golf van solidariteit. Kom op tegen Kanker roept iedereen op om het gele lintje zoveel mogelijk te delen met #dagtegenkanker. ​

Schrijf een hartverwarmende boodschap in het gele lintje

In Aalst, Genk, Kortrijk, Mechelen en Mol zal op 19 oktober een reuzegroot geel lintje liggen. Al wie dat wilt, kan langskomen en er een boodschap in schrijven voor een dierbare. De bedoeling is dat de vijf lintjes ’s avonds vol met mooie woorden van steun voor kankerpatiënten en hun naasten staan.

• Grote Markt Aalst (9 – 19u)
  • Stadsplein Genk (8 – 18u)
  • Schouwburgplein Kortrijk (9 – 19u)
  • Veemarkt Mechelen (9 – 19u)
  • Santo Tomásplein (9 – 19u)

Het gele lintje als kunst

Aanstaande maandag start street artist Xuas op de Leopoldplaats in Antwerpen aan een grote muurtekening van het gele lintje. Hij zal er elke dag aan werken. Op donderdag 19 oktober, de Dag tegen Kanker, is de tekening klaar. ​

BV’s steken kankerpatiënten een hart onder de riem

• Cath Luyten bezoekt patiënten in het VITAZ in Sint-Niklaas.
  • Rani De Coninck gaat voorlezen aan patiënten van het UZ Gent.
  • Gunther Neefs bezoekt patiënten in het AZ Sint-Lucas in Gent. Milo Meskens geeft er een muzikaal optreden.
  • Toon Aerts brengt een bezoekje aan het AZ Herentals.
  • Barbara Dex gaat langs bij patiënten in het AZ Turnhout.
  • Pol Goossens gaat in de voormiddag lintjes uitdelen in het Heilig Hart Ziekenhuis in Lier.
  • Margriet Hermans steekt patiënten een hart onder de riem in het AZ Sint-Jan in Brugge.
  • Leen Demarré brengt patiënten een bezoekje in het AZ Jan Portaels in Vilvoorde.

Het hele jaar door steun voor kankerpatiënten

Kom op tegen Kanker is er het hele jaar door voor kankerpatiënten, niet alleen op de Dag tegen Kanker. Zo leidt de organisatie zorgvrijwilligers op om patiënten een luisterend oor te bieden, kunnen kinderen en jongeren met kanker op de vakantiekampen plezier maken met leeftijdsgenootjes en kan iedereen terecht bij de Kankerlijn voor deskundig advies of een bemoedigend gesprek. Op komoptegenkanker.be staat een volledig overzicht van alle initiatieven. ​

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Karen Vandenplas

Pers- en communicatiemanager, Kom op tegen Kanker

Persberichten in je mailbox

Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Ze doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.