Kom op tegen Kanker ontwikkelt eigen personage ‘Smokezilla’ in Fortnite om jongeren van de sigaret te houden

Ook nieuw seizoen van #WhatTheSmoke op TikTok

Brussel, 22 september 2023 – Kom op tegen Kanker lanceert dit najaar de derde golf van de jongerencampagne #RIProken én een nieuw monster in de gamingwereld: Smokezilla. Dat is een dodelijk monster dat alle negatieve aspecten van sigaretten toont en dat jongeren samen kunnen verslaan in Fortnite. Op TikTok verschijnt dit najaar het vierde seizoen van #WhatTheSmoke. Zo wil Kom op tegen Kanker jongeren van de sigaret houden.

Uit de recentste leerlingenbevraging (schooljaar 2021-2022) van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) blijkt dat nog steeds 5,6 % van de Vlaamse jongeren tussen 12 en 18 jaar regelmatig rookt. In de vorige bevraging (2018-2019) was dat aandeel 5,5 %. Dat is verontrustend.

Daarbij valt het blijvende verschil tussen de onderwijsvormen erg op. In de A-stroom rookt 0,5% van de jongeren regelmatig, in de B-stroom is dat 2%. In de tweede en derde graad worden de verschillen nog groter: waar in het aso 4,2% van de jongeren regelmatig rookt, ligt dat percentage in het bso met 17,2% aanzienlijk hoger. De eerste sigaret wordt al op zeer jonge leeftijd gerookt, gemiddeld op 15,4 jaar in het aso en op 14,7 jaar in het bso. Daarom zet Kom op tegen Kanker zich als lid van het Consortium Tabak elk jaar opnieuw in om jongeren te motiveren van de sigaret af te blijven. Het Consortium Tabak is de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in het kader van het preventiebeleid rond tabak.

Smokezilla

Smokezilla, het door Kom op tegen Kanker ontworpen Fortnite-monster, zal vanaf eind september de Vlaamse jeugd teisteren in hun favoriete videogame en online content. Het monster is gemaakt van de meest schadelijke en smerige stoffen in sigaretten. Dat geeft hem niet alleen zijn vieze, angstaanjagende look, maar maakt hem ook zo goed als onverslaanbaar.

David Vansteenbrugge, algemeen directeur Kom op tegen Kanker: ‘Door sigaretten en de gevolgen van roken voor te stellen als een monster, creëren we awareness bij de jonge doelgroep over hoe schadelijk sigaretten zijn en hoe moeilijk het is om van een rookverslaving af te geraken. En dat is nodig, want roken is de grootst vermijdbare oorzaak van kanker. Het is belangrijk dat we op maat van de jongeren communiceren, aangezien klassieke sensibiliseringscampagnes geen effect hebben op hen.’
Klik op de foto voor een 360° video van Smokezilla
Klik op de foto voor een 360° video van Smokezilla

RIProken_Smokezilla_A4_Landscape.jpg

JPG - 13 Mb

RIProken_Smokezilla_A4_Portrait.jpg

JPG - 13 Mb
Hilde Crevits, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin: ‘Het is belangrijk dat we jongeren blijven informeren en sensibiliseren over de risico’s van roken. Ze zijn extra gevoelig voor verslaving en daarom een belangrijke, kwetsbare doelgroep. Mede met de steun van de Vlaamse overheid ontwikkelt Kom op tegen Kanker innovatieve antirookcampagnes voor jongeren die aansluiten bij hun leefwereld. Op die manier willen we voorkomen dat jongeren beginnen met roken.’

Team #RIProken

#RIProken is de grote community van jongeren die gamen de max vinden, maar actief een signaal willen geven tegen roken. De bekendste gezichten uit het team, populaire content creators en gamers zoals MeesterKrul, Espe en Abulic, zullen vanaf eind september in hun content zo veel mogelijk jongeren oproepen om lid te worden van Team #RIProken op riproken.be en samen met hen de strijd aangaan tegen het sigarettenmonster Smokezilla. De campagne wordt afgetrapt op Gameforce, hét gaming event van België op 30 september en 1 oktober.

Team #RIProken
Team #RIProken

Daarnaast organiseert Kom op tegen Kanker ook een #RIProken-Fortnite-toernooi, waarin jongeren de kans krijgen om hun beste vechtkunsten boven te halen en per twee ten strijde te trekken tegen Smokezilla. Het team met de beste vechtscore wordt met tal van prijzen beloond én uitgenodigd om het hele Team #RIProken te leiden in het ultieme gevecht op 1 november. In dit grote eindgevecht trekt een groot aantal bekende en onbekende gamers samen ten strijde om Smokezilla voor eens en voor altijd te verslaan.

#WhatTheSmoke 4.0

Naast #RIProken organiseert Kom op tegen Kanker nog een tweede jaarlijkse antirookcampagne: #WhatTheSmoke. Ook hier wordt een gloednieuw concept geïntroduceerd om jongeren bewust te maken van de negatieve aspecten van roken. In een TikTok-proof spelprogramma zullen bekende influencers zoals Stien Edlund, Elias Verwilt en Timon Verbeeck op zoek gaan naar de indringer binnen de groep: de roker. Aan de hand van ludieke opdrachten moeten ze deze roker opsporen en ontmaskeren voor het te laat is. Het nieuwe #WhatTheSmoke-seizoen zal rond de herfstvakantie terug te vinden zijn op TikTok.


Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Als journalist krijg je gratis toegang tot GameForce met je accreditatie. Meer info op: https://be.gameforce.gg/praktische-informatie/pers-influencer/

Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Het doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.

Over het consortium tabak

Het consortium tabak is de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in kader van tabakspreventie en rookstopbeleid, en bestaat uit het Vlaams Instituut Gezond Leven (penhouder van het consortium tabak), Vlaamse vereniging voor respiratoire gezondheidszorg en tuberculosebestrijding, Kom op tegen Kanker en Stichting tegen Kanker.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Karen Vandenplas

Pers- en communicatiemanager, Kom op tegen Kanker

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Ze doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.

Neem contact op met