Kom op tegen Kanker brengt problemen met ziekenvervoer in kaart

Kom op tegen Kanker brengt problemen met ziekenvervoer in kaart

NGO VERZAMELT GETUIGENISSEN VIA BETERZIEKENVERVOER.BE EN 0800 35 445

3 februari 2020, Brussel – Kom op tegen Kanker roept (ex-)kankerpatiënten, hun naasten en andere langdurig zieken op om hun ervaringen met ziekenvervoer te delen op beterziekenvervoer.be of via de Kankerlijn op het gratis nummer 0800 35 445. Met de actie ‘stuur samen met Kom op tegen Kanker ziekenvervoer de juiste richting uit’ wil Kom op tegen Kanker zoveel mogelijk verhalen – positief en negatief – verzamelen over ziekenvervoer om zo problemen en best practices in kaart te brengen en op basis daarvan aanbevelingen te doen. 

‘Patiënten ervaren problemen met ziekenvervoer zoals hoge kosten, lange ritten en onduidelijkheid over waar en hoe het vervoer aangevraagd moet worden. Nochtans is het vervoer voor patiënten essentieel om hun behandeling te kunnen volgen. Om het ziekenvervoer beter af te kunnen stemmen op de noden van de patiënt, willen we zoveel mogelijk patiënten of naasten hun verhaal horen’, vertelt Marc Michils, directeur bij Kom op tegen Kanker.  

Ziekenvervoer noodzakelijk voor veel patiënten 

Kankerpatiënten moeten tijdens hun ziekte vaak naar het ziekenhuis voor behandelingen, consultaties, scans, bloedafnames … Sommigen gebruiken hiervoor eigen vervoer of doen beroep op familie of vrienden. Anderen kunnen niet anders dan de hulp inroepen van het professioneel ziekenvervoer of vervoer met vrijwilligers.  

Dat er op dat vlak nog veel kan verbeteren, blijkt uit de vragen en klachten die de Kankerlijn van Kom op tegen Kanker hierover ontvangt. De problemen kunnen van verschillende aard zijn: hoge kosten, afspraken en tijdstippen die niet nageleefd worden, lange ritten omdat er enkel groepsvervoer beschikbaar is, onduidelijkheid over waar en hoe professioneel ziekenvervoer aangevraagd moet worden ... Daarom vraagt Kom op tegen Kanker aan (ex-)kankerpatiënten en hun naasten om hun goede en minder goede ervaringen met ziekenvervoer te delen. 

‘De kostprijs van ziekenvervoer kan sterk oplopen voor patiënten. Gelukkig wordt een deel van de kostprijs van het ziekenvervoer terugbetaald door de verplichte ziekteverzekering en door de aanvullende verzekering van het ziekenfonds. Toch moeten patiënten nog steeds een groot deel uit eigen zak betalen', zegt Marc Michils.

Een 85-jarige, alleenstaande man getuigt over zijn ervaringen met ziekenvervoer:  

‘Zelf kan ik niet meer tweewekelijks naar het ziekenhuis rijden om chemotherapie te volgen. Daarom doe ik beroep op het niet-dringend ziekenvervoer. Maar ik mis een duidelijke uitleg waarom de rit naar het ziekenhuis voor een scan dubbel zo duur is als een rit voor chemotherapie en waarom gemaakte afspraken niet nageleefd worden. Zo stond ik op een ochtend tevergeefs te wachten op vervoer dat niet kwam opdagen. Hierdoor heb ik mijn afspraak in het ziekenhuis gemist. Ook zijn de vervoerders soms moeilijk te herkennen waardoor ik op de parking van het ziekenhuis in de kou een half uur heb gezocht naar de chauffeur. Dat zorgt allemaal voor extra stress, die nog eens bovenop de al intensieve behandeling komt. Ik voel me soms echt in de steek gelaten.’ 

Powerplaatjes 

Dit jaar werkt Kom op tegen Kanker samen met Radio 2 en het VRT-programma Iedereen Beroemd om de campagne meer zichtbaarheid te geven. Op Radio 2 zullen er morgen, op Wereldkankerdag, de hele dag powerplaatjes gedraaid worden voor mensen onderweg naar hun behandeling, de dokter …. Die powerplaatjes kunnen de patiënten tijdens hun behandeling een ware boost geven, zo getuigt ook een patiënt: ‘Ikzelf had tijdens mijn behandeling een houvast aan het liedje “Born to be alive” van Patrick Hernandez. Het gaf me echt steun en kracht om door te gaan.’ In het ‘Iedereen Beroemd’-format ‘Koekskes en Boekskes’ – dat uitzonderlijk ‘Koekskes en Platen’ zal heten – zal Britt Van Marsenille daarnaast meerijden met een kankerpatiënt die wordt vervoerd naar het ziekenhuis. 

Actieplan voor overheid en sector 

Kom op tegen Kanker wil zoveel mogelijk getuigenissen verzamelen en analyseren om een vollediger zicht te krijgen op de problemen met ziekenvervoer waarmee kankerpatiënten te maken krijgen. Op beterziekenvervoer.be kunnen (ex-)patiënten en hun naasten tot eind juni hun ervaringen neerschrijven, eventueel anoniem. Uiteraard kunnen ze ook telefonisch, via mail of chat hun verhaal kwijt bij de Kankerlijn (0800 35 445 of www.kankerlijn.be).  

Marc Michils van Kom op tegen Kanker roept op:

‘Hebt u als (ex-)patiënt gebruik moeten maken van ziekenvervoer of kent u iemand die er gebruik van maakt, deel dan uw verhaal met ons via beterziekenvervoer.be of 0800 35 445. Laat ons weten waar het goed zit en wat er nog beter kan. Zo kunnen wij een actieplan met verbetervoorstellen opmaken dat we bij de overheid en vervoersector kunnen bepleiten.’  

Het Vlaams Patiëntenplatform, een platform van 115 patiëntenverenigingen in Vlaanderen, lanceert een gelijkaardige bevraging onder haar leden om ook de ervaringen van patiënten met andere chronische ziekten te verzamelen. Op die manier kunnen Kom op tegen Kanker en het Vlaams Patiëntenplatform samen met een sterkere stem naar het beleid stappen.  


Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Karen Vandenplas Pers- en communicatiemanager, Kom op tegen Kanker

 

Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiĆ«nten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Ze doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeĆÆnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.

Kom op tegen Kanker
Koningsstraat 217, Brussel, 1210 BE