David Vansteenbrugge wordt algemeen directeur van Kom op tegen Kanker

Brussel, 16 december 2022 - David Vansteenbrugge (32) volgt Marc Michils op als algemeen directeur van Kom op tegen Kanker. Na een inwerkperiode van drie maanden, neemt hij op 1 juni 2023 officieel de fakkel over. David brengt heel wat ervaring, ambitie en leergierigheid mee, zodat Kom op tegen Kanker de strijd tegen kanker de komende jaren nog verder kan opdrijven. Vanaf 1 september wordt Marc voorzitter van het bestuursorgaan.

David deed de afgelopen jaren al ervaring op in uiteenlopende sectoren. Zo werkte hij als consultant in de reclamewereld en bij bedrijven die actief zijn in de digitale sector. Het voorbije anderhalf jaar werkte hij als algemeen directeur bij addData, een bedrijf dat hij zelf oprichtte en dat actief is in de wereld van artificiële intelligentie en big data.

David Vansteenbrugge, toekomstig algemeen directeur Kom op tegen Kanker: ‘Ik wil de kennis die ik heb opgebouwd graag inzetten op een meer duurzame manier en wil mee het verschil maken voor andere mensen. Enkele jaren geleden verloor ik mijn moeder aan kanker. Ik weet dus welke impact de ziekte heeft, ook op de naasten van kankerpatiënten. Dat ik binnenkort als algemeen directeur van Kom op tegen Kanker mee kan wegen op de strijd tegen kanker en iets kan betekenen voor mensen die vandaag hetzelfde meemaken, zorgt voor extra motivatie.’

Op 1 maart 2023 maakt David de overstap naar Kom op tegen Kanker. Gedurende drie maanden zal hij zich inwerken, om uiteindelijk op 1 juni officieel algemeen directeur te worden. Het bestuursorgaan heeft Marc gevraagd om vanaf 1 september voorzitter van Kom op tegen Kanker te worden. Tot die tijd blijft prof. dr. Jacques De Grève, medisch oncoloog en geneticus, voorzitter. Daarna herneemt hij zijn rol als ondervoorzitter. Zo wil de organisatie de continuïteit van de leiding, zowel bestuurlijk als inhoudelijk en wetenschappelijk, verzekeren.

Kom op tegen Kanker kiest voor de toekomst

Met de benoeming van David tot algemeen directeur, kiest Kom op tegen Kanker resoluut voor de toekomst. De organisatie is ervan overtuigd dat de frisse blik en achtergrond van David een goed vervolg is op de jarenlange ervaring van Marc.

David: ‘Het zijn spannende tijden, maar dat zie ik niet als een belemmering. Het vuurt me net aan, want Kom op tegen Kanker is nu misschien nóg belangrijker. Door voor een jonge algemeen directeur te kiezen, toont de organisatie dat ze innoverend is. Er is honger en ambitie. Ik kijk uit naar de complementariteit tussen alle kennis die al aanwezig is binnen Kom op tegen Kanker, en hoe we daar samen een nog mooier verhaal van kunnen maken.’
Marc Michils, huidig algemeen directeur Kom op tegen Kanker: ‘We zijn erg verheugd om David te verwelkomen bij Kom op tegen Kanker. De ervaring die hij de afgelopen jaren opbouwde, zal de organisatie zeker ten goede komen. Ik geef dus in juni met veel vertrouwen de fakkel door en vanaf september neem ik met volle goesting de rol van voorzitter van het bestuursorgaan op. Samen zorgen we ervoor dat Kom op tegen Kanker in de toekomst met nog meer impact kanker kan vermijden, bestrijden en verzachten.
Jacques De Grève, voorzitter Kom op tegen Kanker: 'Het bestuursorgaan is uiterst verheugd met deze uitzonderlijk getalenteerde nieuwe algemeen directeur. Marc Michils en zijn medewerkers hebben over de laatste tien jaren Kom op tegen Kanker gemaakt tot wat het vandaag is: een sterke, transparante, geloofwaardige en steeds groeiende organisatie, ingebed in de Vlaamse gemeenschap. Ze heeft vier doelen: de belangen van de kankerpatiënt en zijn/haar omgeving dienen en kanker met alle mogelijke middelen vermijden, bestrijden en verzachten. We menen dat David zelf, een intelligente en doelgerichte maar ook gevoelige man, alle troeven heeft om dit mooie groeiverhaal vol jonge energie toekomstgericht verder te zetten. Samen met alle medewerkers, actievoerders, vrijwilligers en partners van Kom op tegen Kanker.’

In dit interview gaat David uitgebreider in op zijn motivatie.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

David zal voorlopig geen interviews geven, zodat hij de kans heeft zich rustig en grondig in te werken.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met:

Karen Vandenplas Pers- en communicatiemanager, Kom op tegen Kanker
Over Kom op tegen Kanker

Kom op tegen Kanker is een niet-gouvernementele organisatie die opkomt voor het recht van patiënten op de beste behandeling en zorg, en het recht van mensen op een gezonde leefomgeving. Ze doet dat door zorgprojecten op te zetten of financieel te ondersteunen, steun aan wetenschappelijk onderzoek, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie. Het geld om deze activiteiten op te zetten en te ondersteunen, komt van giften, acties en legaten.

Kom op tegen Kanker
Koningsstraat 217, Brussel, 1210 BE